Sådan tager du kontakt til myndighederne

Når du tager initiativ til at gribe ind, sætter du noget i gang. Du gør en forskel. Men ting tager tid. 

Hvis barnet lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har du ifølge grønlandsk lov pligt til at kontakte de sociale myndigheder. Det er også at udvise omsorg for barnet og familien.

Hvornår og hvordan skal du tage kontakt?

Du skal underrette socialforvaltningen i den kommune, hvor barnet har bopæl.

Tommelfingerregler

  • En skriftlig underretning er bedre end en mundtlig. Den kan senere fungere som dokumentation i sagsbehandlingsprocessen.
  • Hold underretningen så faktuel som muligt.
  • Din underretning kan være anonym, men er det som udgangspunkt ikke.

Spørg eksperterne

Tag kontakt til professionelle og del ansvaret med dem.

Du har pligt til at informere myndighederne, hvis du har begrundet mistanke om, at barnet bliver omsorgssvigtet. Hvis du synes, at det er svært, kan der kan laves en anonym underretning.

PPR – Pædagogisk Psykologisk Rådgivning:

Qaasuitsup Kommune

Tlf.: 94 37 55, qaasuitsup@qaasuitsup.gl

Qeqqata Kommune

Tlf.: 86 55 40, qeqqata@qeqqata.gl

Sermersooq Kommune

Tlf.: 36 63 30, misi@sermersooq.gl

Kujataa Kommune

Tlf.: 70 41 00, kujalleq@kujalleq.gl

Her kan barnet finde hjælp

Børne- og ungetelefonen 134

Åben i alle ugens dage fra kl. 19 – 21.

MIOs gratis sms-rådgivning for børn

SMS til 1899

Åbningstid: Mandag – fredag kl. 16:00 – 22:00

%d bloggers like this: